Comenius - formare continua

Acest proiect de mobilitate a fost finantat in cadrul Programului de Invatare pe Parcursul Intregii Vieti cu sprijinul Comisiei Europene, din fonduri gestionate de ANPCDEFP si FSE – POSDRU. Aceast blog reflecta numai punctul de vedere al autorului si Comisia Europeana nu este responsabila pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le contine.

duminică, 24 iulie 2011

Testimonial curs

In perioada 10-16 iulie 2011 s-a desfasurat la Lisabona cursul Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments, prezentat in catalogul Grundtvig-Comenius cu numarul de referinta FI-2011-092-005. Specificul acestui curs european a fost dat de participarea numeroasa (65 de cursanti, 17 tari / culturi reprezentate prin cursanti, traineri, asistenti), precum si de atmosfera multiculturala generata in acest context. Obiectivul central al cursului a fost acela de a familiariza participantii cu modul in care metodele activ-participative pot fi fructificate in educatia formala si non-formala pentru a imbunatati motivatia celor care invata si pentru a crea un climat pozitiv in mediul educational.
Cursul a inclus:
               Prezentari
-               prezentarea generala a programului de formare, a obiectivelor, istoricului si activitatilor derulate de-a lungul timpului de initiator in vederea promovarii metodologiei participative si a invatarii prin colaborare
-               prezentari ale activitatii institutiilor implicate in programul de formare: European Bridges Consulting Finlanda (initiator), A Par Portugalia (gazda)
-               prezentari relative la tematica cursului, la problematica inteligentei emotionale si a integrarii metodelor activ-participative in demersul educational (Introducere in Comics; Motivatie, emotie, cognitie; Integrarea artei in activitati de invatare; Integrarea metodelor active in lectie)
-               prezentarea programelor LLP de catre reprezentantii Agentiei Nationale portugheze
               Exemple de bune practici: Implementarea metodelor activ-participative in Portugalia si Grecia (exploatarea rezultatelor sesiunilor anterioare ale cursului in activitatea didactica a fostilor participanti)
               Schimburi de experienta: vizita la Institutul Politehnic din Lisabona – Scoala Superioara de Educatie; prezentari ale experientelor personale in grupuri multinationale

Toate conceptele introduse pe parcursul cursului au fost ilustrate prin aplicatii adecvate, participantii avand posibilitatea sa exerseze si sa urmareasca - prin implicare directa - cum se conduc  activitatile de invatare de acest tip; cum se organizeaza si coordoneaza activitatile in grupuri mici; cum se asigura feedback-ul acestor activitati, astfel incat ele sa-si atinga obiectivele.

Din setul consistent de aplicatii practice / metode, vom aminti:
               Exercitii de intercunoastere si spargere a ghetii; Exercitii de tip “Debrifing”
               Exercitii de formare a grupurilor / teambulding / leadership; Exercitii de tip “Safety”
               Workshop-uri privind integrarea artelor (muzica, dansul, desenul / comics,  teatrul) in lectie, cu ilustrari si aplicatii relevante pentru domeniile matematica, educatie sexuala, educatie ecologica, educatia pentru adulti
               Sesiuni de invatare prin colaborare, dintre care amintim ca relevanta activitatea Learning Café sau activitati de proiect.
Prezentarile au fost organizate in plen sau in grupuri mici, iar aplicatiile au fost organizate in grupuri mici si pe perechi. De asemenea, au existat secvente de lucru individual.
Deloc neglijabile in ansablul programului de formare urmat au fost activitatile culturale:
-               excursii scurte (Setubal, centrul istoric al Lisabonei, Costa de Caparica – plaja);
-               seri culturale (seara cantecelor, seara portugheza, seara bucatariilor nationale, etc.)
In concluzie, organizatoarea cursului, ne-a oferit un program deosebit de dens, deloc redundant, util oricarui cadru didactic care vrea sa-si diversifice interventiile curriculare si extracurriculare si care doreste sa imbunatateasca motivatia si ambianta invatarii. Cursul este recomandat pentru orice educator / invatator / profesor / trainer, indiferent de nivelul de studiu al elevilor sau de disciplina predata, cu conditia ca acesta sa fie dispus pentru acest gen de abordare a procesului de predare-invatare: mai putin formal/formalist; mai apropiat de educabil; care sa tina cont de emotiile si de nevoile reale ale celor care participa la invatare.
Petruta Lostun
prof. discipline socio-umane
Colegiul National "Calistrat Hogas" Piatra - Neamt

4 comentarii:

  1. Statistica generala a cursului: 65 participanti din 16 tari (Austria, Germania, Croatia, Turcia, Romania, Polonia, Lituania, Slovenia, Italia, Norvegia, Finlanda, Grecia, Bulgaria, Ungaria, Franta, Belgia); 11 formatori si asistenti din Finlanda, Grecia, Portugalia, Ungaria; 48 de ore de curs pe durata a 7 zile, dintre care 24 ore - exercitii in grupuri mici si pe perechi sau lucru individual, 8 ore discutii in grup, 8 ore prezentari, 8 ore reflectie...

    RăspundețiȘtergere
  2. Cand mai copiati testimonialul de aici, adica de pe blogul meu, si de pe forumul ANPCDEFP..., anuntati-ma si pe mine... Semnat: LP

    RăspundețiȘtergere
  3. Felicitari pentru materialele realizate!Mirela Dobrin

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc pentru "vizita" si iti doresc numai bine si spor in toate!

    RăspundețiȘtergere